ПРАВОСЛАВНИЙ СВІТ У РЕФОРМАЦІЙНІЙ ОРБІТІ: ЗАПЕРЕЧЕННЯ КУЛЬТУ БОГОРОДИЦІ В РУКОПИСІ МЕЛЕТІЯ СМОТРИЦЬКОГО 1609 р.
DOI:
https://doi.org/10.24144/2663-6840.2023.1.(49).130-136Ключові слова:
Мелетій Смотрицький, Реформація, Богородиця, Діва Марія, католицько-протестантська полеміка, українська полемічна література, протестантизм, Томас МортонАнотація
Відлуння в українській літературі реформаційного руху XVI–XVII ст., що істотно позначився на церковному світогляді православних письменників-полемістів, залишається дотепер нерозкритим. Цим пояснюється актуальність вивчення впливу церковного та суспільно-політичного руху Реформації на українську книжність. Метою статті є дослідження латинсько-польського рукописного твору українського православного письменника-полеміста Мелетія Смотрицького, який оприявнює захоплення ним під час навчання в Європі догматикою реформаторських церков. У публікації розглянуто питання атрибуції манускрипту Мелетію Смотрицькому, наведено нові докази, які підтверджують його авторство. У своєму творі православний книжник критично відгукнувся про надання Римською церквою святій Марії атрибутів Бога, що зауважували такі церковні реформатори, як Мартін Лютер та Філіп Меланхтон. Крім того, у творі звинувачено римських пап у викривленні змісту текстів Нового Завіту та вдаванні до чаклунства. Розглядаючи вчення Західної церкви про святу Марію як Богородицю та Царицю Небесну у світлі праць англійського єпископа Томаса Мортона, Мелетій Смотрицький обґрунтував висунуте латинникам звинувачення в богохульному вживанні священного імені «YHWH» щодо Марії. На прикладах португальського екзегета Браса Вієгаша, італійського історика Горація Турселіна та іспанського єзуїта Іоанна Осорія православний полеміст зауважив однакове прославлення в католицизмі Бога та Марії. Стоячи у ранній період своєї полемічної творчості на позиціях протестантизму, Меле- тій Смотрицький засуджував те, що латинники переробили на честь Марії псалми Давида, літургійний гімн IV століття «Te Deum laudamus», а також її молитовним згадуванні перед починанням та завершенням справ. Рукописний твір Мелетія Смотрицького засвідчує засвоєння Україною реформаційних ідей Західної і Центральної Європи XVI–XVII ст. Розлоге цитування українським православним книжником реформаторських полемістів-богословів спростовує низку хибних думок, висловлених про зародження євангельського руху в Україні у XIX ст.