УРАХУВАННЯ РІДНОГО ІДІОМУ МЕШКАНЦІВ ПОЛІЛІНГВАЛЬНОГО ПІВДНЯ ОДЕЩИНИ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2663-6840.2023.2.(50).155-160Ключові слова:
рідна мова, українська мова, румунська мова, гагаузька мова, болгарська мова, південь Одещини, полілінгвальне середовище, навчанняАнотація
Статтю присвячено проблемі навчання державної мови представників національних меншин (румун,
молдован, болгар, гагаузів), які мешкають на полілінгвальному півдні Одеської області України, в межиріччі Дністра
і Дунаю. Відзначено, що мотивація до вивчення та якісного володіння українською мовою в носіїв з іншою рідною
мовою регіону з початком війни Росії проти України значно зросла. Спостереження за мовною поведінкою мешканців
ареалу, а також результати проведених інтервʼю за спеціально укладеною анкетою, засвідчили збільшення використан-
ня державної мови як засобу міжетнічної комунікації в регіоні. Прикметно, що деякі мешканці ареалу – представники
національних меншин – стали називати українську мову другою рідною.
У статті висвітлено труднощі, які виникають у представників різних етнічних груп у процесі вивчення україн-
ської мови на фонетичному та граматичному рівнях. Зауважено, що найбільшу кількість специфічних помилок, зумов-
лених впливом рідного ідіому, спостережено на рівні фонетики в інформантів-молдован. Це уможливило висновок
про те, що в процесі вивчення ними української мови необхідно більше уваги приділяти її звуковим особливостям, на-
лаштуванню артикуляційного апарату на українську фонетику. Найменша кількість помилок у засвоєнні програмного
матеріалу з фонетики української мови, характеризує усне й писемне мовлення бессарабських болгар, що повʼязано,
на думку авторки, з генетичною спорідненістю болгарської та української мов.
У мовленні слухачів кожної етнічної групи можна виділити дві групи граматичних помилок: 1) специфічні гра-
матичні помилки, зумовлені впливом рідного ідіому, над якими треба цілеспрямовано працювати на заняттях з укра-
їнської мови; 2) інтегральні для різних етнічних груп півдня Одещини помилки, повʼязані передусім із впливом росій-
ської мови, яка досі подекуди використовувалася в регіоні як засіб міжетнічної комунікації.
У процесі навчання державної мови на безкоштовних курсах української мови при Ізмаїльському державному
гуманітарному університеті свою ефективність і плідність засвідчила методична процедура зіставлення рідної мови й
української під час вивчення різних структурних рівнів.