КОНЦЕПТУАЛЬНА СИСТЕМА ТА КАРТИНИ СВІТУ

Автор(и)

  • Михайло Полюжин доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри прикладної лінгвістики Ужгородського національного університету, Ужгород, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2663-6840.2023.2.(50).367-373

Ключові слова:

концепт, ментальність, концептуальна картина світу, мовна картина світу, мова-посередник

Анотація

У статті йдеться про проблеми ментальності та концептуальні й лінгвістичні репрезентації в сучасній лінгвістиці. Одиницями ментальної системи є концепти різної складності на позначення більшості, віддаленості, сумлінності, з’єднання, роз’єднання, задуму і т. ін. Найбільш переконливим, на наш погляд, є диференційне розуміння концепту як фрагмента дійсності, що передбачає виділення раціональних абстрактних і конкретних компонентів. Об’єктивна реальність відображена в мозку людини в процесі мислення як нагромадження різних уявлень відповідно до характеру й обсягу знань про певну реальність, представлену в матеріально вироблених мовних одиницях, які дають змогу людині оперувати відповідними вербальними структурами мислення. Одним із компонентів таких структур, шо займає проміжне становище в цьому процесі, є концепт. Його призначення полягає в тому, щоб виконувати роль функції у проміжній «думці мови» ментальних конструкцій. Основні характерні ознаки концепту в цьому трактуванні полягають у наявності уявлень, знань і стереотипів поведінки у сфері переважно смислової (наука), переважно образної (мистецтво), переважно діяльнісної (буденні справи). Концептуальна система є ментальним рівнем або структурою, в якій сукупність наявних концептів у свідомості людини і їхнє упорядкування зосереджено у вигляді менталітету людини.

Однією з основних проблем сучасної когнітивної лінгвістики є кореляція концептуальних і лінгвістичних репрезентацій. Цілісне, глобальне уявлення про світ функціонує у вигляді моделі, що сформувалася у свідомості людини, створеній нею у процесі ознайомлення й пізнання навколишнього середовища й усвідомлення його як всеосяжності. Це значний пласт світогляду, оскільки виникає й формується в людині, в актах її світогляду, й допомагає їй ефективно орієнтуватися в навколишньому середовищі.

Концептуальні репрезентації – це когнітивні структури, які фіксують і зберігають знання, отримані внаслідок набутого досвіду або пам’яті у вигляді певних структур. Це концепти, упорядковані у вигляді схем, що входять до складу концептосфери культури.

Як відомо, безпосереднє значення концепту відсутнє. Його можна отримати тільки через мову, оскільки прийнято вважати, що лінгвістичні та інші семіотичні типи дій точно кодифікують і передають концептуальну інформацію. Отже, лінгвістична репрезентація визначається як результат об’єктивації концептуальної моделі світу в мові. Якщо концептуальна модель світу представлена сукупністю концептів, то мовна картина світу наявна у вигляді значень мовних одиниць, що утворюють семантичну сферу в мові.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-16