ТЕМА ІСТОРИЧНОЇ ПАМ’ЯТІ В ЗБІРЦІ «БАБИН ЯР. ГОЛОСАМИ» МАРІАННИ КІЯНОВСЬКОЇ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2663-6840.2024.1.(51).12-17Ключові слова:
Маріанна Кіяновська, сучасна поезія, тема пам’яті, поетика, постмодернізм, інтертекстуальність, Бабин Яр, художнє мисленняАнотація
У статті здійснюється аналіз збірки «Бабин Яр. Голосами» Маріанни Кіяновської, сучасної україн- ської поетеси, лауреатки Національної премії імені Т. Г. Шевченка. Маріанна Кіяновська – авторка збірок «Інкарнація»,
«Вінки сонетів», «Міфотворення», «Звичайна мова», «373», «Бабин Яр. Голосами», «Живі перетворення» та ін. Поезії книжки «Бабин Яр. Голосами» студіюються в розрізі теми історичної пам’яті, що розглядається на рівні колективному та індивідуально-особистісному.
Мета статті – проаналізувати дискурс пам’яті в художній збірці «Бабин Яр. Голосами». Ця мета передбачала виконання таких завдань: з’ясувати авторську рецепцію тематики Голокосту в контексті досягнень сучасної української постмодерністської лірики; простежити, як реалізовується тема історичної пам’яті в книжці; визначити засоби творення художньої реальності в збірці; проаналізувати прийоми інтертекстуальності, застосовані поетесою у розкритті трагедії Бабиного Яру. Стаття ґрунтується на прийомах біографічного, психологічного, культурно-історичного, герменевтичного й типологічного методів аналізу художніх текстів.
Наголошено, що Маріанна Кіяновська як поетеса візіонерського типу виявляє нові способи трактування теми історичної пам’яті у просторі постмодерністського тексту. Вона моделює психологічні стани людини в екзистенційних умовах буття й передає живий нерв трагедії Бабиного Яру через голоси жертв Голокосту. У збірці осмислюється цілий спектр екзистенційних тем та мотивів: життя і смерті, війни, убивств, самотності людини, страху, страждання, надії, любові, що надає авторському тексту понадчасовості й актуальності.
У підсумку зазначено, що поезії збірки «Бабин Яр. Голосами» є взірцями сучасної філософської, метафізичної лірики, у яких трагедія Бабиного Яру представлена в новітній художній парадигмі – крізь призму сприйняття особис- тості ХХІ століття.
Посилання