ОНІМИ В ІДІОЛЕКТІ СТЕПАНА БАНДЕРИ (на матеріалі автобіографії «Мої життєписні дані»)
Ключові слова:
ідіолект, антропонім, ойконім, гідронім, хоронім, ергонім, Степан БандераАнотація
У статті проаналізовано оніми автобіографії Степана Бандери, опублікованої у виданні «Перспективи Української Революції» (Київ: Наш Формат, 2021). Метою розвідки стала характеристика власних назв, засвідчених у життєписі: лінгвокультурологічне дослідження особових власних імен; ономастичний аналіз родинних прізвищ та огляд інших груп онімів як репрезентантів світоглядних орієнтирів автора. Онімне поле, у векторі дії якого перебуває індивід, впливає на формування його етнокультури, ментальності та духовного світу; знання онімів є однією з ознак інтелектуального виміру особи.
Схарактеризовано ймовірні мотиви найменування самого Степана Бандери та його найближчих родичів. Розгля- нуто декілька версій походження прізвища Бандера; проаналізовано родинні прізвища Білецька, Ґлодзінська, Кушлик. Здійснено огляд особових імена та прізвищ відомих осіб, які були ключовими у формуванні світогляду, ідейно- громадської позиції Провідника; засвідчено назви сіл та міст його малої батьківщини, місцевості, де проходили дитячі та юнацькі роки. Віднайдено на сторінках автобіографії немало назв адміністративно-територіальних, етнографічних та державно-політичних одиниць, а також ергонімів. Останні свідчать, у векторі дії яких організацій формувалася активна громадсько-просвітницька позиція Бандери, демонструють, під впливом діяльності яких політико-ідеологічних інституцій, військових та політичних об’єднань складалися його ідеологічно-політичні, державотворчі та національно-рево- люційні погляди, здійснювався військово-бойовий вишкіл та вишкіл підпільної практики.
Доведено, що оніми посідають в ідіолекті Степана Бандери важливу роль. Власні назви чи не найбільшою мірою експлікують людський чинник і в мові загалом, і в словнику кожного її носія зокрема. В антропонімах зосереджено духовні цінності особи-номінатора; в ойконімах, гідронімах, хоронімах відображено історико-культурний, а в ергоні- мах – політико-ідеологічний ландшафт епохи. Оніми біографії «Мої життєписні дані» – вияв освіченості та ерудиції, маркери національної ментальності та глибокої духовної культури її автора.